Pressmeddelande: Better Foods Expanderar

Oscar Gloveus
November 16, 2022

Better Foods förvärvar egen fabrik och lanserar ny varumärkesprofil

Familjeföretaget Better Foods Sweden AB förvärvar f.d. Restaurang Esset Lokal Mat Sverige AB och tar över hela produktionen på Ljunggården i Enköping. Bolaget omsätter idag omkring 22 msek och producerar färdigmat med distribution i hela Sverige.

Efter uppköpet står det klart att bolaget, tidigare Restaurang Esset Lokal Mat Sverige AB, byter namn till A Better Food Factory Sweden AB och blir dotterbolag åt Better Foods Sweden AB.

“Förvärvet går i linje med våra planer att äntligen ta över och äga produktionsledet själva. Det skapar möjligheter för oss att i större omfattning kunna bidra till en bättre värld, där vårt eget färdigmatsvarumärke, Better Foods, kommer att få mycket kärlek och fokus.” – säger Oscar Glovéus, medgrundare av Better Foods Sweden.

Better Foods Sweden AB startades år 2019, men inte förrän i början utav 2021 kunde konceptet, som vill göra det enklare för konsumenten att äta mindre kött, lanseras. Nu ser grundarna positivt på framtiden:

“Vi tar över en stor produktion och vi är väldigt måna om att allt som funkar bra idag ska få rulla på som tidigare, men vi vill givetvis föra in vår egen filosofi i fabriken samt utveckla affären. Vi känner ett stort ansvar och privilegium över att få 11 nya medarbetare – de gör ett fantastiskt jobb och deras välbefinnande i bolaget kommer alltid att sättas i första hand.”

I samband med uppköpet lanserar Better Foods Sweden dessutom en helt ny varumärkesprofil med ny logga, hemsida, förpackningsdesign och färger. Under höst och vinter 2022 förväntas maträtterna att rullas ut till minst 100 nya butiker runtom i landet. Bolaget säljer idag sina färdigrätter runtom i Sverige hos utvalda ICA, Hemköp, och Coop-butiker samt online på Mathem.

“Vi har ett säljteam på 5 personer och regionala distributörer som kommer att besöka butiker under de kommande månaderna. Responsen vi har sett hittills är väldigt positiv och vi hoppas att det kommer bli ännu bättre i takt med att vi nu får möjligheten att utveckla produkten och konceptet ännu mer.”

Better Foods riktar sig mot konsumenten som vill göra gott för klimatet, men som inte är redo att utesluta kött ur sin kost helt ännu. Istället för att gå hela vägen över till vegetariskt drygas 30% av det animaliska innehållet i kötträtterna ut med protein från växtriket.

“Alla kommer inte att sluta äta kött över en natt, men någonting behöver göras. Därför erbjuder vi en lösning där man kan äta gott men samtidigt bidra till minskad klimatpåverkan.”

Oscar Gloveus
Co-founder